Sunday, November 11, 2012

Imej satelit papar kemusnahan besar di Arakan



NEW YORK – Sebuah kumpulan hak asasi manusia, Human Rights Watch (HRW) telah mengeluarkan imej satelit apa yang disifatkan sebagai kemusnahan besar sebuah kawasan pantai di Myanmar akibat rusuhan etnik.

Imej tersebut menunjukkan lebih daripada 800 bangunan dan rumah bot musnah dibakar di Kyaukpyu, bahagian barat negeri Rakhine atau Arakan.


HRW berkata kebanyakan mangsa adalah umat Islam Rohingya yang menjadi sasaran orang-orang bukan Islam.
Jurucakap presiden mengakui bahawa seluruh kampung telah dibakar dan lebih banyak tentera boleh dikerahkan.

Seramai 64 orang dilaporkan meninggal dunia dalam rusuhan baru-baru, tetapi HRW berkata angka sebenar mungkin lebih tinggi, demikian dilaporkan BBC.

Timbalan Pengarah Asia di HRW, Phil Robertson berkata, keganasan menunjukkan kerajaan Myanmar ‘perlu segera menyediakan keselamatan untuk Rohingya’ di negeri Rakhine.

"Selagi pihak berkuasa tidak mula menangani punca keganasan, ia berkemungkinan akan menjadi lebih teruk," kata Robertson.
Kumpulan yang berpangkalan di Amerika Syarikat itu membandingkan imej satelit daerah Kyaukpyu yang diambil pada 9 dan 25 Oktober.

Pada 9 Oktober, barisan beratus-ratus rumah yang dibina rapat di sepanjang semenanjung serta kumpulan-kumpulan rumah sampan di sepanjang pantai utara boleh dilihat dengan jelas.

Tetapi dalam imej yang diambil pada Khamis lepas, hanya beberapa buah bot yang tinggal dan hampir tiada kelibat rumah di daerah seluas 35 ekar itu.

HRW berkata ramai penduduk dianggap telah melarikan diri dengan bot ke laut.

Seorang wartawan tempatan yang melawat tapak memberitahu BBC Burma bahawa kawasan itu telah musnah, dengan api di beberapa bangunan masih membara. Wartawan berkata daerah itu juga hampir kosong sepenuhnya.

Pegawai berkata tidak ada laporan keganasan baru sejak Jumaat dan pemerintahan di Rakhine juga telah dipulihkan.

Zaw Htay, jurucakap Presiden Myanmar Thein Sein mengakui "seluruh kampung dan bandar-bandar sedang dibakar di Rakhine manakala kita tidak dapat menyediakan jaminan keselamatan penuh di sesetengah kawasan".

"Itulah sebabnya kerajaan memperketat kawalan keselamatan. Jika perlu, kami akan menghantar polis dan tentera dalam usaha untuk mengembalikan keamanan," katanya.

Sekurang-kurangnya 64 orang terbunuh minggu ini, kata pegawai, dalam keganasan pertama sejak Jun, apabila darurat diisytiharkan di Rakhine.

Pada masa itu pertempuran maut meragut berpuluh-puluh nyawa mankala beribu-ribu orang telah dipaksa untuk meninggalkan rumah mereka.

PBB sebelum ini memberi amaran program reformasi negara berkemungkinan gagal disebabkan keganasan kaum berterusan antara kumpulan penganut Buddha tempatan dan umat Islam Rohingya di negeri barat.

Golongan bukan Islam melaporkan bahawa kali ini mereka juga telah dipecat dari pasukan kerajaan semasa pergolakan, dan mereka juga mengalami kecederaan yang banyak.

Kerajaan telah mengisytiharkan perintah berkurung di kawasan yang terjejas, tetapi respons sejak keganasan pertama tercetus pada bulan Jun sedang dikritik sebagai tidak memadai, kata Ketua Jonathan BBC di Bangkok.

Pada tiga hari lepas, pertempuran berlaku di enam buah bandar dan satu perintah berkurung pada waktu malam dikuatkuasakan di beberapa lokasi termasuk Min Bya dan Mrauk Oo, tempat peristiwa keganasan terbaru bermula. Dalam pada itu, penganut Buddha dan Muslim terus menyalahkan antara satu sama lain.

Akibat keganasan tersebut juga, umat ​​Islam di seluruh Myanmar terpaksa melupakan hasrat untuk meraikan perayaan Eid al-Adha.

Ketegangan etnik di Rakhine telah berlanjutan sejak sekian lama, dan bangsa Rohingya yang majoritinya beragama Islam terus dianggap bukan warganegara oleh pihak berkuasa Myanmar, sebaliknya dilabel sebagai pendatang haram.


Pada bulan Ogos, pemerintah Myanmar menubuhkan suruhanjaya untuk menyiasat keganasan antara penganut Buddha dan Islam di bahagian barat negara itu. Pihak Berkuasa sebelum ini menolak satu suruhanjaya siasatan yang diterajui Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu.


Sumber : malaysiaharmoni.com


- Serambi Awam -

No comments:

Post a Comment