Saturday, June 23, 2012

Senarai Top 10 Pembuat Kereta Terbesar Pasaran Asia


Senarai  Top 10 pengeluar kereta yang paling berjaya dalam pasaran Asia. Kebanyakan pengeluar kereta yang terbesar adalah dari Asia. Oleh itu, ia adalah salah satu daripada pasaran kereta yang terbesar di dunia. Tersebut adalah Top 10 Senarai Pengeluar Kereta dalam Pasaran Asia : -



1. Toyota Motor Corporation : Toyota Motor Corporation adalah dalam kedudukan yang pertama dalam Senarai Top 10 Pengilang Kereta dalam Pasaran Asia. Ia adalah syarikat pengeluar automobil Jepun yang ber ibu pejabat di Aichi, Jepun, dan pembuat terbesar di dunia dari segi pengeluaran dan jualan. Kiichiro Toyoda mengasaskan syarikat ini pada tahun 1937. Pada tahun 1934, sebagai jabatan Industri Toyota, pembuatan pertama adalah Jenis-A enjin. Pada tahun 1936, wujudnya Toyota AA, kereta penumpang pertama. Syarikat-syarikat kumpulan Toyota Motor Corporation adalah : Toyota, Daihatsu, Lexus dan Hino Motors.




2. Nissan Motor Company : Nissan Motor Syarikat pembuat multinasional dengan ibu pejabat di Jepun. Ia adalah di bawah Kumpulan Nissan dan selepas penyusunan semula di bawah Carlos Ghosn, itu membuatkan ia telah menjadi lebih berdikari. Sebelum ini ia digunakan untuk kenderaan pasaran di bawah jenama Datsun. Pada bahagian pasaran sekarang Nissan bersama-sama dengan Toyota dan Honda. Pada tahun 2011, Nissan menjadi pengeluar kereta kedua terbesar dalam pasaran tempatan. Selain daripada pelbagai model biasa, ia juga mengeluarkan model mewah seperti Infinity. Ia berada dalam kedudukan ke-2 dalam Senarai Top 10 Pengilang Kereta dalam Pasaran Asia.




3. Honda : Sains 1959, Honda telah menjadi syarikat pengeluaran motosikal terbesar di dunia. Ia adalah pengeluar 'internal combustion engines' terbesar di dunia. Ia adalah syarikat pertama yang mengeluarkan Acura, iaitu jenama mewah di Jepun. Selain kereta, ia juga mengeluarkan enjin marin, peralatan taman peribadi dan sebagainya. Air Pada tahun 2000 ia mengeluarkan robot ASIMO. Ia kini dalam kedudukan ketiga Senarai Top 10 Pengilang Kereta dalam Pasaran Asia.






4. Mitsubishi Motors Corporation : Mitsubishi Motors Corporation adalah di kedudukan keempat dalam Senarai Top 10. Ia adalah pengeluar automobil multinasional. Ibu pejabatnya terletak di Minato, Tokyo. Pada tahun 2009, ia adalah pembuat ke-5 terbesar Jepun. Mitsubishi telah ditubuhkan pada tahun 1970 sebagai bahagian automotif Mitsubishi Heavy Industries. Sebenarnya, tarikh asal ialah 1917. Pada tahun itu Mitsubishi Shipbuilding Co Ltd memperkenalkan automobil siri pertama Jepun, 'Model A' Berdasarkan rekabentuk Fiat Tipo 3, ia adalah kereta sedan dengan 7 kerusi.




5. Isuzu Motors Ltd: Isuzu Motors Ltd : pengeluar kenderaan Jepun yang mengeluarkan trak berat dan kenderaan perdagangan. Ibu pejabatnya terletak di Tokyo. Pada tahun 2005, ia menjadi pengeluar terbesar trak heavy-duty di dunia. Isuzu kini sangat terkenal dengan enjin diesel dan kenderaan perdagangan. Isuzu kini dalam kontrak dengan 'Budget Truck Rental'. Menurut kontrak, Isuzu akan membuatkan semua trak sewa mereka. Navistar International, GMC dan Ford juga berkongsi kontrak. Isuzu adalah dalam kedudukan ke-5 di Senarai Top 10 Pengilang Kereta dalam Pasaran Asia.




6. Mazda Motor Corporation : adalah pengeluar kereta Jepun yang diasaskan pada tahun 1920 oleh Jujiro Matsuda, beribu pejabat di Fuchu, Aki, dan Hiroshima, Jepun. Pertama, ia bermula dengan nama Toyo Kogyo Co Ltd Ia menukar namanya kepada Mazda pada tahun 1984. Jualan tahunan syarikat ini pada tahun 2010 hanya 23.747 unit, hannya di Jepun. Tersenarai dalam kedudukan ke-6 dalam Senarai Top 10 Pengilang Kereta dalam Pasaran Asia.






7. Hyundai Motor Company : pembuat Korea ini beribu pejabat di Seoul, Korea Selatan. Pada tahun 2011, ia adalah pengilang automobil yang paling pesat berkembang dalam dua tahun yang lalu. Pada tahun 2009 menjadi pengeluar kereta ke-4 terbesar di dunia bersama-sama dengan Kia dan pada tahun 2008 adalah  pembuat kereta ke-8 terbesar jika tanpa Kia. Syarikat pembuat ini adalah pada kedudukan ke-7 dalam Senarai Top 10 pengeluar kereta di Asia.





8. Suzuki Motor Corporation : Suzuki Motor Corporation adalah pengeluar automobil multinasional Jepun yang beribu pejabat di Hamamatsu Jepun. Ia mengeluarkan kereta, motosikal, enjin marin sangkut, kenderaan 'all-terrain', kerusi roda dan enjin pembakaran dalaman. Selepas Toyota, Honda dan Nissan, Suzuki antara 4 pengeluar automobil terbesar di Jepun. Di 23 buah negara, ia mempunyai 35 kemudahan pengeluaran dan 132 pengedar di 192 buah negara. Ia tersenarai pada kedudukan ke-8 dalam Top 10 Pengilang Kereta Terbesar Pasaran Asia.




9. Fuji Heavy Industries : Syarikat ini telah diasaskan pada tahun 1953, beribu pejabat di Tokyo, Jepun. Ia telah ditubuhkan apabila lima syarikat Jepun : Fuji Jidosha Kogyo, Fuji Kogyo, Utsunomiya Sharyo, Tokyo Fuji Sangyo dan Omiya Fuji Kogyo turut serta bersama-sama untuk membentuk sebuah syarikat pembuatan yang besar. Syarikat ini paling dikenali untuk model kereta Subaru. Syarikat tersenarai pada kedudukan ke-9 dalam Senarai Top 10 pengeluar kereta di Asia.






10. Daihatsu Motors : Syarikat ini adalah pengeluar kereta tertua jika Jepun. Ia beribu pejabat di Ikeda, Osaka Wilayah. Ia telah ditubuhkan pada tahun 1951 sebagai syarikat pengganti kepada Hatsudoki. Daihatsu paling dikenali atau similar dengan kenderaan off road dan model kereta kompak. Pada tahun 1960, mula mengeksport kereta ke Eropah. Ia bermula untuk mencapai kejayaan dari tahun 1980-an. Syarikat ini di kedudukan 10 dalam Senarai Top 10 pengeluar kereta di Asia.




- Serambi Awam -

No comments:

Post a Comment