Wednesday, June 20, 2012

APA ITU INTERNET?

Internet adalah sistem rangkaian komputer 
yang saling berkait yang menggunakan set TCP / IP protokol rangkaian untuk mencapai berbilion-bilion pengguna di seluruh dunia. Internet bermula sebagai rangkaian di Amerika Syarikat, Jabatan Pertahanan untuk menghubungkan ahli-ahli sains dan profesor universiti di seluruh dunia.

Satu rangkaian yang berangkaian. Hari ini, Internet berfungsi sebagai satu sistem komunikasi data global yang menghubungkan berjuta-juta rangkaian swasta, rangkaian awam, akademik dan perniagaan melalui tulang belakang telekomunikasi antarabangsa yang terdiri daripada pelbagai teknologi rangkaian elektronik dan optik.

Terpancar / Decentralized oleh reka bentuk, tiada siapa yang memiliki Internet dan ia tidak mempunyai kuasa pusat yang mentadbir. Sebagai ciptaan Jabatan Pertahanan untuk berkongsi data penyelidikan, kekurangan pemusatan sememangnya disengajakan, menjadikannya kurang terdedah kepada serangan perang atau pengganas.


Terma-terma Internet dan World Wide Web sering digunakan sebagai pertukaran atau 'interchangebly'. Bagaimanapun, Internet dan World Wide adalah tidak sama antara satu dan yang lain.


Internet adalah perkakasan yang luas dan infrastruktur perisian yang membolehkan ianya saling berhubungan antara satu komputer ke komputer lainnya. Manakala web di sisi lain pula adalah pangkalan data hypermedia secara besar-besaran, koleksi pelbagai dokumen dan sumber-sumber lain dihubungkan oleh hyperlink. Bayangkan World Wide Web sebagai platform yang membolehkan seseorang untuk mengemudi internet dengan menggunakan pelayar seperti Internet Explorer atau Mozilla Firefox.

Ikuti Kronologi atau 'Timeline' Internet di bawah untuk melihat bagaimana Internet telah berkembang sejak beberapa tahun yang lalu dan mengambil sepintas lalu apa yang akan berlaku pada masa akan datang dimana Internet terus mengubah dunia yang kita diami.


KRONOLOGI

1957 - Kesatuan Soviet melancarkan 'Sputnik' ke angkasa lepas. Sebagai tindak balas, Amerika Syarikat mencipta Advanced Research Projects Agency (ARPA) dengan misi untuk menjadi kuasa utama dalam bidang sains dan teknologi baru.

1962 - J.C.R. Licklider MIT mencadangkan konsep 'Galactic Network' Buat kali pertama idea tentang rangkaian komputer global diperkenalkan. J.C.R. Licklider kemudiannya dipilih untuk mengetuai usaha penyelidikan ARPA.

1962 - Paul Baran, seorang ahli RAND Corporation, menentukan cara untuk Tentera Udara mengawal pengebom dan peluru berpandu dalam hal peristiwa nuklear. Keputusan beliau menyeru untuk rangkaian tidak berpusat yang terdiri daripada suis paket.

1968 - kontrak ARPA keluar. BBN dipanggil untuk membina suis pertama.

1969 - ARPANET diwujudkan - BBN mewujudkan rangkaian pertama dihidupkan dengan menghubungkan empat nod yang berbeza di California dan Utah : iaitu satu di Universiti Utah, satu di University of California di Santa Barbara, satu di Stanford dan satu lagi di University of California di Los Angeles.

1972 - Ray Tomlinson bekerja kerana BBN mewujudkan program pertama yang ditujukan melalui e-mail.

1972 - ARPA secara rasmi menukar namanya kepada DARPA Lanjutan Pertahanan Agensi Projek Penyelidikan.

1972 - Protokol Kawalan Rangkaian diperkenalkan untuk membolehkan komputer yang berjalan di rangkaian yang sama untuk berkomunikasi antara satu sama lain.

1973 - Vinton Cerf pekerja dari Stanford dan Bob Kahn dari DARPA memulakan kerja membangunkan TCP / IP untuk membolehkan komputer pada rangkaian yang berbeza dapat berkomunikasi antara satu sama lain.

1974 - Kahn dan Cerf merujuk kepada sistem sebagai Internet untuk kali pertama.

1976 - Ethernet dibangunkan oleh Dr. Robert M. Metcalfe.

1976 - SATNET, program satelit yang dibangunkan untuk menghubungkan Amerika Syarikat dan Eropah. Satelit tersebut dimiliki oleh konsortium negara, dengan yang demikian dapat memperluaskan capaian Internet di luar Amerika Syarikat.

1976 - Elizabeth II, Ratu United Kingdom, menghantar e-mail pada 26 Mac dari Isyarat Diraja dan Penubuhan Radar (RSRE) di Malvern.

1976 - AT & T Bell Labs (Syarikat Telekomunikasi) membangunkan UUCP dan UNIX.

1979 - USENET, rangkaian kumpulan berita pertama dibangunkan oleh Tom Truscott, Jim Ellis dan Steve Bellovin.

1979 - IBM memperkenalkan BITNET dimana bekerja menggunakan e-mail dan sistem Listserv.

1981 - Yayasan Sains Negara melancarkan CSNET 56 untuk membolehkan komputer berhubung dalam rangkaian tanpa menggunakan rangkaian kerajaan.

1983 - Aktiviti Lembaga Internet dilancarkan.

1983 - TCP / IP menjadi kaedah standard untuk protokol internet.

1983 - Sistem Domain Name diperkenalkan untuk membolehkan nama domain secara automatik akan diberikan nombor IP (Internet Protocol).

1984 - MCI mewujudkan talian T1 agar boleh mendapat maklumat dengan lebih cepat melalui internet.

1984 - Bilangan 'Host' melebihi angka 1,000

1985 - Hingga kini sudah 100 tahun, kenaikan atau lonjakan terakhir yang didorong pada Canadian Pasifik Railway, Universiti Kanada adalah yang terakhir berhubung ke 'NetNorth' dalam usaha selama setahun untuk mempunyai penyambungan pantai-ke-pantai

1987 - Rangkaian baru CREN dibentuk.

1987 - Bilangan 'Host' melangkaui 10,000

1988 - Trafik meningkat dan rancangan mencari gantian baru untuk talian T1.

1989 - Bilangan 'host' melebihi 100,000

1989 - ARPANET tidak lagi wujud

1990 - Advanced Network & Services (ANS) ditubuhkan untuk menyelidik cara-cara baru  membangunkan kelajuan internet ke tahap yang lebih tinggi. Kumpulan itu telah membangunkan talian T3 dan membuat installation di beberapa rangkaian.

1990 - Satu Sistem Hypertext diwujudkan dan dilaksanakan oleh Tim Berners-Lee ketika bekerja untuk CERN.

1990 - 'Search Engine' pertama dicipta oleh McGill Univeristy, yang dipanggil Archie Search Engine.

1991 - Amerika Syarikat memberi lampu hijau kepada perusahaan komersial untuk mengambil bahagian di Internet.

1991 - Yayasan Sains Kebangsaan (NSF) mewujudkan Penyelidikan Kebangsaan dan Rangkaian Pendidikan (NREN).

1991 - CERN mengeluarkan World Wide Web awam pada 6 OGOS 1991.

1992 - Internet Society (ISOC) disewakan.

1992 - Bilangan 'Host' melebihi 1,000,000.

1993 - InterNIC dilancarkan untuk menyediakan perkhidmatan am, pangkalan data dan direktori internet.

1993 - Pelayar web atau 'Web Browser' pertamaMosaic (yang dicipta oleh NCSA), telah dilancarkan. Mosaic kemudian menjadi pelayar Netscape, yang merupakan pelayar paling popular pada pertengahan 1990-an.

1994 - Rangkaian baru kerap ditambah.

1994 - Pizza Hut adalah yang pertama menggunakan sistem pesanan internet 

1994 - Perbankan internet pertama dibuka : 'First Virtual'.

1995 - NSF mengeluarkan kontrak akses kepada empat internet provider.

1995 - NSF menjual domain dengan bayaran tahunan USD 50.

1995 - Netscape pernah memegang nilai saham ke-3 terbesar dalam Nasdaq IPO.

1995 - Pendaftaran domain yang tidak lagi percuma.

1996 - Saingan pelayar WWW dilancarkan terutamanya antara Microsoft dan Netscape. Versi baru dikeluarkan setiap suku tahun dengan bantuan pengguna internet yang tidak sabar-sabar untuk menguji versi baru (beta).

1996 - Projek internet yang mula diguna pakai oleh 34 buah universiti.

1996 - Penyedia Perkhidmatan Internet mula muncul seperti Sprint dan MCI.

1996 - Nokia mengeluarkan telefon bimbit pertama yang boleh meng'akses internet.

1997 - Arin ditubuhkan untuk mengendalikan pentadbiran dan pendaftaran nombor IP, yang kini dikendalikan oleh Network Solutions (IinterNic).

1998 - Netscape keluarkan sumber kod untuk Navigator.

1998 - Perbadanan Internet untuk Nama yang Ditugaskan dan Nombor (ICANN) dicipta agar mampu untuk menyelia beberapa tugas yang berkaitan dengan Internet.

1999 - teknologi tanpa wayar (Wireless) yang dikenali sebagai 802.11b, biasanya lebih dikenali sebagai Wi-Fi, telah diseragamkan.

2000 - Ledakan gelombang Dot Com , numeric pada 10 Mac  2000  apabila 
indeks komposit teknologi berat NASDAQ memuncak pada 5,048.62.

2001 - Blackberry mengeluarkan telefon bimbit internet pertama di Amerika Syarikat.

2001 - Penyebaran perkongsian fail P2P di seluruh Internet.

2002- Internet 2 kini mempunyai 200 universiti, 60 korporat dan 40 ahli gabungan.

2003 - Kementerian Kebudayaan Perancis melarang penggunaan perkataan 'e-mail' oleh kementerian kerajaan, dan mengamalkan penggunaan perkataan Perancis yang berbunyi 'courriel'.

2004 - Populariti Web 2.0 meningkat apabila O'Reilly dan MediaLive sebagai tuan rumah untuk Persidangan Web 2.0 pertama.

2004 - Mydoom, dikenal pasti sebagai e-mail yang terpantas pernah menyebarkan 'computer worm'. Dianggarkan 1 dalam 12 emel adalah dijangkiti.

2005 - Estonia menawarkan Mengundi di peringkat kebangsaan melalui internet bagi pilihan raya tempatan.

2005- Youtube dilancarkan.

2006 - Anggaran terdapat 92 juta laman web dalam talian.

2006 - Akses internet Zimbabwe hampir terputus selepas pemotongan pembekal perkhidmatan komunikasi satelit antarabangsa Intelsat untuk non-payment.

2006 - Internet 2 mengumumkan perkongsian komunikasi Tahap 3 untuk melancarkan rangkaian jenama baru di seluruh negara, sekali gus meningkatkan keupayaan dari 10GBps kepada 100GBps.

2007 - Internet 2 secara rasminya menarik diri dari Abilene dan sekarang tumpuk kepada yang baru, iaitu keupayaan rangkaian yang lebih tinggi sebagai Rangkaian Internet2.

2008 - Google indeks mencapai 1 Trilion URL.

2008 - NASA berjaya menguji ruang rangkaian komunikasi pertama dalam model di Internet. Menggunakan perisian yang dikenali sebagai Rangkaian Gangguan Toleransi, atau DTN, puluhan imej angkasa dihantar kepada dan dari kapal angkasa sains NASA yang terletak kira-kira lebih 32 juta kilometer dari Bumi.

2009 - ICANN telah mendapatkan otonomi dari kerajaan Amerika Syarikat.

2010 -
Facebook telah mengumumkan pada bulan Februari, bahawa ia memiliki 400 juta pengguna aktif.

2010 - Dewan Perwakilan Amerika Syarikat telah meluluskan Akta Peningkatan Cybersecurity atau 
Cybersecurity Enhancement Act (HR 4061).


Masa Dep
an : Internet 2 dan Rangkaian Generasi Seterusnya.

Internet awam pada awalnya direka untuk mengendalikan kuantiti besar setiap data yang mengalir melalui berjuta-juta rangkaian. Sebagai tindak balas kepada masalah ini, eksperimen Rangkaian Penyelidikan Kebangsaan atau
 National Research Networks (NRN), seperti Internet 2 dan Ngi (Internet Generasi Seterusnya), sedang membangunkan internet berkelajuan tinggi, untuk rangkaian generasi yang akan datang.

Di Amerika Serikat, Internet 2 adalah yang paling utama bagi konsortium 'non profit' rangkaian canggih yang dipimpin oleh lebih dari 200 universiti, berkerjasama dengan 70 perusahaan terkemuka, 50 rakan kongsi antarabangsa dan 45 'non profit' juga agensi-agensi kerajaan. Komuniti Internet 2 secara aktif terlibat dalam mengembangkan dan menguji teknologi rangkaian baru yang begitu penting untuk kemajuan internet di masa hadapan.

Internet 2 mengendalikan Rangkaian Internet 2, rangkaian generasi akan datang untuk 'hybrid optical and packet network'  sebagai tulang belakang rangkaian 100Gbps, menyediakan penyelidikan Amerika Syarikat dan komuniti pendidikan dengan rangkaian seluruh negara yang dinamik, teguh dan berkesan dari segi kos yang memuaskan keperluan intensif gelombang mereka. Walaupun rangkaian persendirian ini tidak menggantikan Internet, ia tidak akan menyediakan persekitaran di mana teknologi canggih boleh dibangunkan yang akhirnya boleh berhijrah ke Internet awam.

Kumpulan penyelidikan 
Internet 2 membangunkan dan melaksanakan teknologi baru seperti IPv6, Multicasting dan Quality of Service (QoS) yang akan membolehkan berlakunya revolusi aplikasi Internet.

Quality of Service (QoS) teknologi yang baru, sebagai contoh akan membolehkan Internet untuk menyediakan tahap perkhidmatan yang berbeza, bergantung kepada jenis data yang dipancarkan. Jenis paket data boleh menerima tahap keutamaan yang berbeza semasa ia bergerak melalui rangkaian. Sebagai contoh, paket untuk permohonan seperti sidang video, dimana memerlukan penghantaran serentak, akan diberikan keutamaan yang lebih tinggi daripada mesej e-mail. Bagaimanapun, peguam bela berkecuali bersih mempersoalkan bahawa diskriminasi data yang boleh membawa kepada model perkhidmatan berganda yang dikenakan di Internet oleh syarikat-syarikat telekom yang akan menjejaskan kebebasan internet.

Bukan hanya sekadar web berkelajuan tinggi malah lebih dari itu. Teknologi baru ini membolehkan aplikasi maju untuk pengiraan, perpustakaan digital, makmal maya, pembelajaran jarak jauh dan tele-immersion dapat diedarkan.

Sebagai pembangunan internet untuk generasi akan datang, ianya akan berterusan untuk menolak kesempadanan dalam apa jua kemungkinan, Internet sedia ada juga dipertingkatkan untuk menyediakan kelajuan penghantaran yang lebih tinggi, keselamatan yang dipertingkatkan dan tahap perkhidmatan yang berbeza.

Sumber : Wikipedia

- Serambi Awam - 

No comments:

Post a Comment