Sunday, June 24, 2012

Pencipta Telefon Bimbit @ Selular





Dr Martin Cooper, seorang bekas pengurus besar bagi bahagian sistem di Motorola, sebagai pencipta telefon bimbit mudah alih yang pertama dan orang pertama yang membuat panggilan pada telefon mudah alih pada April 1973. Panggilan pertama yang dibuat adalah untuk saingannya, Joel Engel, Ketua Penyelidikan Bell Labs.

Cabang penyelidikan AT & T iaitu Bell Laboratories, memperkenalkan idea komunikasi selular pada tahun 1947. Tetapi Motorola dan Bell Labs pada tahun 60-an dan awal 70-an telah bersaing untuk menggabungkan teknologi ke dalam peranti mudah alih.

Cooper, kini berusia 70, mahu orang ramai boleh membawa telefon mereka kemana sahaja.

Walaupun dia adalah seorang Pengurus Projek di Motorola pada tahun 1973, Cooper menubuhkan stesen pangkalan di New York dengan prototaip telefon selular, Motorola Dyna-Tac pertama yang berfungsi -. Selepas beberapa ujian awal di Washington untuk FCC, Encik Cooper dan Motorola membawa teknologi telefon bimbit ke New York untuk dipertontonkan kepada umum..


Telefon Selular Pertama (1973)   



Nama : Motorola Dyna-Tac
Size : 9 x 5 x 1,75 inci
Berat : 2.5 pound
Display : Tiada
Bilangan Papan Litar : 30
Masa bercakap : 35 minit
Cas semula Masa : 10 jam
Ciri-ciri : Membuat dan menerima panggilan  




Pada tahun 1973, apabila syarikat itu memasang stesen pangkalan untuk mengendalikan demonstrasi awam pertama panggilan telefon melalui rangkaian selular, Motorola telah cuba untuk memujuk Suruhanjaya Komunikasi Persekutuan untuk memperuntukkan ruang frekuensi kepada syarikat swasta untuk digunakan dalam teknologi baru komunikasi selular . Selepas beberapa ujian awal di Washington untuk FCC, Encik Cooper dan Motorola membawa teknologi telefon itu ke New York untuk ditujukkan kepada umum.

Pada 3 April, 1973, berdiri di atas jalan yang berhampiran Hilton Manhattan, Encik Cooper memutuskan untuk cuba membuat panggilan swasta sebelum ke sidang akhbar di tingkat atas hotel tersebut. Dia mengambil telefon bimbit 2-paun Motorola model Dyna-Tac itu dan menolak butang "off hook".

Telefon telah berfungsi, menghubungkan Encik Cooper dengan stesen pangkalan di atas bumbung Burlington Consilidate Tower (kini Bangunan Alliance Capital) dan ke dalam sistem land-line . Beberapa pejalan kaki disekitar itu kelihatan bingung, apabila dia mendail nombor dan memegang telefon ke telinga sambil berjalan.


Siapakah Cooper?

Cooper membesar di Chicago dan seorang fraduan ijazah dalam bidang kejuruteraan elektrik di Illinois Institute of Technology. Selepas empat tahun di dalam tentera laut dan berkhidmat di atas kapal pemusnah dan sebuah kapal selam, kemudiannya bekerja selama setahun di sebuah syarikat telekomunikasi.


Digaji oleh Motorola pada tahun 1954, Cooper ditugaskan untuk membangunkan produk mudah alih, termasuk radio bimbit (walkie talkie) pertama, yang dibuat untuk Jabatan Polis Chicago pada tahun 1967. Beliau kemudian mengetuai penyelidikan selular Motorola.


Teknologi WOFDM WWiLAN Diperbadankan ke WirelessMAN
Motorola A760

Wi-LAN mengumumkan bahawa WirelessMAN Piawaian 802.16a, menggabungkan Wi-LAN dan di patenkan teknologi W-OFDM ( Wide-band Orthogonal Frequency Division Multiplexing ). Wi-LAN mempunyai perjanjian bukan eksklusif dengan Fujitsu Microelectronic America (FMA) untuk membangunkan 'System-on-Chip solutions' mengikut standard 802.16a.


Motorola memperkenalkan Telefon bimbit
Java Linux yang pertama di dunia untuk model A760.
Motorola A760 adalah telefon bimbit yang pertama di dunia yang menggabungkan Sistem Operasi Linux (OS) dan Java ™ Teknologi, dengan fungsi penuh PDA multimedia.


Chipset GSM / GPRS yang terkecil di dunia dilancarkan
Skyworks telah memperkenalkan sistem telefon bimbit radio lengkap yang pertama di dunia lengkap yang yang dimuatkan ke dalam satu pakej dime-sized. Ia menjimatkan ruang masa pereka telefon bimbit, kos dan kitaran rekabentuk yang begitu ketara dan pada masa yang sama merangka pelan tindakan untuk quad-band dan telefon bimbit 3G pada masa akan datang.


- Serambi Awam -

No comments:

Post a Comment