Wednesday, July 4, 2012

Borobudur. (Masih) Ada Aura?


Percutian, merupakan satu aktiviti melancong, berekriasi atau beriadah bersama keluarga, rakan-rakan juga pasangan berbulan madu. Salah satu destinasi yang menarik adalah kota dimana kebudayaan , alam dan ilmu bertemu iaitu Jogjakarta. Tempat lawatan dimana ianya sebagai bukti ketamadunan bahawa Indonesia telah menjadi ikon menerusi Candi Borobudur.

Udaranya sejuk dan nyaman. Candi Borobudur yang kini baru selesai diubahsuai dan dibersihkan daripada abu gunung berapi akibat letusan Gunung Merapi, yang sebelum ini kelihatan sangat bersih. Parkir untuk kenderaan awam kelihatan rapi dengan deretan para peniaga kraftangan.

Keramahan rakyat tempatan yang begitu terserlah. Dari para peniaga, penjaga pintu masuk dan para petugas keamanan yang ada disekitar itu. Lemparan senyuman dan sikap mudah membantu dari masyarakat tempatan pada pengunjung yang mahu sampai ke lokasi candi Borobudur yang terletak tidak jauh dari pintu masuk.

Boleh sampai dengan mudah dan santai walau hanya berjalan kaki dan jika mahu, para pengunjung boleh menaiki kereta kuda untuk menuju ke lokasi. Pilihan lain yang tersedia adalah dengan menyewa skuter.


Mas Karto dan Kereta Kudanya

Mas Karto, pengusaha kereta kuda menjelaskan bahawa saat ini Candi Borobudur sudah kurang pelancong, tidak ramai seperti dulu. Waktu musim percutian juga tidak ramai pengunjung tempatan yang datang. Dengan sedikit harapan, dia mengatakan bahawa kemungkinan jumlah pengunjung yang ramai adalah di hujung minggu, dimana pada umumnya ramai pengunjung di lokasi-lokasi pelancongan di sekitar Jogjakarta waktu itu.

Candi yang jaraknya lebih kurang 2 kilometer dari pintu masuk. Dua pilihan jalan masuk samaada melalui jalanraya atau jalan biasa.Jalanraya tidak jauh dari pintu masuk ke Candi, terletak di antara lokasi pejabat para petugas keselamatan. Mas Karto sendiri memberi cadangan cara alternatif mudah sebagai akses untuk seisi keluarga. Dengan melalui ‘jalan alternatif’ tersebut, tentunya sangat memudahkan. Tak perlu lagi bersusah payah mendaki tangga yang berjumlah lebih kurang 41 anak tangga itu kerana dengan melaui jalan untuk kenderaan, masa yang diambil lebih singkat untuk sampai ke Candi Borobudur. Lebih-lebih lagi buat para pengunjung yang membawa anak kecil. Hanya perlu mendaki beberapa anak tangga sahaja lagi untuk sampai ke lokasi stupa dan puncak candi.

Candi Borobudur - Kelihatan tiang-tiang menampan disebahagian kawasan candi
Gambar diatas menunjukkan lokasi Candi Borobudur yang ambil pada posisi bersebelahan dengan jalan laluan kenderaan yang disebutkan tadi. Amat mudah kerana untuk menuju ke puncak candi ‘hanya’ tinggal beberapa langkah sahaja lagi.


Baik pulih atau renovasi ke atas Candi Borobudur memang telah berkali-kali dilakukan. Namun, 'aura' Candi Borobudur yang megah tidak berkurang sedikit pun. Sebahagian bangunan candi masih kelihatan asli (original), dan sebahagiannya tampak akan kesan pemulihan. Ketika musim cuaca panas, para pengunjung disarankan untuk memakai topi atau membawa payung untuk menghindari terik matahari. Bagi yang tidak membawa, para peniaga disekitar sana ramai yang menjual topi dengan harga yang menarik, atau menyewakan payung dengan harga yang cukup murah.


Bangunan Candi yang masih nampak asli

Setelah melangkahi beberapa anak tangga, tibalah ke lokasi dimana terletaknya beberapa stupa. Didalam stupa tersebutlah terletaknya patung Buddha. Kononnya, apabila kita dapat menyentuh patung Buddha yang terletak didalamnya, maka apa yang menjadi permintaan kita akan dapat dikabulkan (menurut kepercayaan masyarakat sana). Namun oleh kerana Candi Borobudur baru sahaja selesai dilakukan pembersihan dan sedikit kesan pemulihan selepas letusan Gunung Merapi yang lalu, para pengunjung memang dilarang untuk duduk disekitar stupa atau memanjatnya. Namun, walaupun sudah dinyatakan dipapan tanda dilarang merokok, dilarang duduk atau dilarang memanjat, tetapi masih ada pengunjung yang tidak mematuhi akan peraturan itu.


Kesedaran untuk mematuhi peraturan yang ditetapkan disekitar candi masih nampak kurang berkesan. Para petugas keselamatan akan menegur dengan hormat dan meminta para pengunjung untuk segera memadamkan rokok mereka, atau meminta kepada para pengunjung untuk tidak memanjat stupa atau duduk di batu candi itu sendiri.

Seorang pengunjung yang tidak peka pada peraturan

Hairan, sebagian pengunjung masih acuh tak acuh dengan adanya peraturan tersebut. Bahkan kelihatan seorang pengunjung yang duduk jelas di sebelah tanda “Dilarang Duduk atau No Sitting” yang terpasang di setiap di bahagian

Belum lagi dengan beberapa pengunjung yang dengan sengaja meninggalkan botol air minuman mereka secara tidak berhemah, tidak membuang sampah pada tempat yang sepatutnya yang disediakan disekitar kawasan itu.



Patung Buddha dalam stupa

Melihat pemandangan di bahagian candi dan sekitarnya sendiri, cukup meredam rasa ghairah kerana melihat sikap para pengunjung yang kurang kesadaran. Keindahan Bukit Menoreh disekitar kawasan candi sudah cukup membuat pengunjung rasa terpegun.

Membawa ingatan kita kembali mengingati apa yang tercatit didalam sejarah, yang jelas mengatakan bahawa ekpedisi Sir Thomas Raffles lah antara yang terawal membersihkan Candi Borobudur itu dari puing yang dilitupi tanah dan belukar menjadi satu monumen yang dapat masyarakat hargai sekarang.



Pemandangan Bukit Menoreh dilihat dari Candi Borobudur
Waktu yang ada untuk menikmati pemandangan dimanfaatkan dengan sebaiknya sebagai bekalan pengetahuan tentang perjuangan Pangeran Diponegoro dahulu di sekitar Bukit Menoreh. Kelihatan juga dari jarak jauh sebuah biara yang terletak tidak jauh dari Kuil Borobudur.

Puncak biara yang boleh dilihat dari jauh

Setelah puas mengelilingi kawasan candi, pengunjung boleh menuruni candi melalui sederetan anak tangga yang memang dikhususkan jalan keluar dari Candi Borobudur itu. Disinilah letak perjuangan yang sebenarnya. Tangga yang curam dengan jarak antara lebar tangga cukup sukar untuk melangkah terutama bagi kanak-kanak, sehingga harus lebih berhati-hati. Apalagi bagi mereka yang mendukung anak kecil yang tentunya memerlukan lebih tumpuan keselamatan. Jika jumlah pengunjung yang ramai turun dalam satu masa membuatkan ianya menjadi sesak.

Bagi yang ingin menikmati susana keindahan luar dari kawasan candi boleh meruskan untuk menaiki kereta kuda. Suasana nyaman berlatar belakangkan sawah padi yang menghijau dan perkampungan disekelilingnya meluaskan saujana mata, sebagai pengakhiran lawatan ke Candi Borobudur.



Menaiki Kereta Kuda mengelilingi kampung

Udara disekitar perkampungan dan sawah memang sejuk. redup mata memandang suasana kehijauannya dan keunikan perkampungan di sekitar itu. Kelihatan terdapat banyak homestay di daerah itu. Menurut info yang ada, kadar penginapan di homestay itu sekitar Rp70,000 keatas semalam. Bergantung kepada jenis dan juga kelengkapannya. ramai pelancong asing yang memilih untuk menikmati suasana asli kampung dengan menginap di homestay tersebut. Kelihatan ramai pelancong asing yang bersiar-siar menaiki skuter disekitar perkampungan tersebut.

Candi Borobudur memang unik, tidak hairanlah jika ada pengunjung yang ingin mengulanginya untuk kali yang berikutnya berkunjung ke Candi Borobudur. Walaupun pun ianya sebuah kawasan kuno, disulami pula dengan terik matahari, namun ia mempunyai gamitannya yang tersendiri yang mungkin tidak luput dimakan zaman

Mungkin ada yang tertanya-tanya, kenapa masih ada yang berkunjung ke Candi Borobudur? Apa keistimewaannya? Jawapannya ialah : kerana ia mempunyai 'aura' semulajadi alam yang membuat kita merenung akan keindahan alam dan memuji kebesaran tuhan sang pencipta.


Selamat Bercuti!


*Tips Untuk Para Pengunjung :
  • Jangan lupa untuk membawa payung atau topi sendiri. Di kawasan pintu masuk sekitar lokasi memang rimbun dan teduh, namun ketika berada diatas, matahari memang cukup terik. Jika tidak, anda boleh membeli topi yang banyak dijual disana atau menyewa payung dengan harga Rp 5,000 untuk sekaki payung.
  • Untuk yang datang dengan anak kecil, disarankan untuk memilih route atau jalan laluan kenderaan, akses yang lebih mudah untuk sampai ke kawasan candi.
  • Kadar sewa untuk sebuah skuter adalah Rp 20,000, Kereta Kuda bervariasi, namun tetap menggunakan tiket. Disarankan memilih pakej Kereta Kuda yang “Mengelilingi Kampung” untuk kepuasan melihat keindahan dan permandangan. Untuk yang suka berjalan, daerah disekitarnya cukup rimbun dan memudahkan untuk pejalan kaki.
  • Selalu patuhi peraturan disekitar lokasi Candi Borobudur, dan juga kawasan lainnya untuk tujuan menghargai kita sentiasa beretika.
  • Bawalah wang yang cukup, kerana pembayaran semua adalah dengan tunai. Mesin ATM disediakan di Balai Polis Bantuan yang terletak di luar kawasan parkir.

- Serambi Awam -

1 comment:

  1. Assalamualaikum wr wb.

    Sebelumnya saya mohon maaf jika Tuan/ Puan/ Abang/ Akak kurang berkenan. Salam perkenalan nama saya Jati dari Ganesha Jogja Tour & Travel. Kami adalah perusahaan pelanjongan khususnya dalam pakej pelancongan Jogja. Bilamana tuan/puan, abang/akak hendak melancong kat Jogja sila bole kol / whatsapp saya. Insya Allah saya bagi quotation menarik dengan harga yang berpatutan.

    Kami bole bagi harga yang berpatutan dengan pelayanan maksimal kerana semua kami handle langsung dari Jogja. Jika tuan/puan, abang/akak hendak melawat ke Jogja jangan sungkan whatsapp saya +628985101301 atau kol +62 85104919010. Tanya2 dulu tidak mengapa.. 

    Selain pakej pelancongan Jogja kami juga melayani paket pelancongan luar kota seperti Solo, Dieng, Bali, Lombok, Bromo, Karimunjawa dan lain-lain. Ada juga sewa kereta / van / minibus dengan harga yang berpatutan. Harga bole kami sesuaikan dengan bajet Tuan/ Puan/ Abang/ Akak sekalian.

    Berikut contoh pakej pelancongan dari kami:

    Jogja 4D3N Tour + Goa Pindul, Indrayanti (FULL BOARD / ALL IN)

    1st day (pusat kerajinan gerabah Kasongan, Parangtritis beach, Pusat kerajinan kulit Manding)

    11.15-11.45 airport
    11.45-12.15 goto localresto
    12.15-13.00 lunch
    13.00-13.30 go to hotel c/in
    13.30-14.30 istirahat sejenak di hotel
    14.30-15.15 go to pusat kerajinan gerabah kasongan
    15.15-16.00 kasongan
    16.00-16.30 goto parangtritis
    16.30-17.30 parangtritis
    17.30-18.15 go to pusat kerajinan kulit manding
    18.15-19.00 manding
    19.00-19.30 go to local resto
    19.30-20.00 dinner
    20.00-20.30 drop hotel

    2nd day (Borobudur, Lava tour merapi using jeep, chocolate Tugu / monggo, Masjid mataram kotagede (bole diganti dengan pusat kerajinan batik), Pusat kerajinan perak kotagede)

    08.00-09.30 go to borobudur
    09.30-10.30 borobudur
    10.30-11.30 goto local resto
    11.30-12.00 lunch
    12.00-13.00 go to lava tour merapi
    13.00-14.30 lava tour merapi
    14.30-15.30 menuju chocolate monggo
    15.30-16.00 chocolate monggo
    16.00-16.15 go to masjid mataram kotagede
    16.15-17.00 masjid mataram kotagede
    17.00-17.15 menuju pusat kerajinan perak kotagede
    17.15-18.00 pusat kerajinan perak kotagede
    18.00-18.30 menuju local resto
    18.30-19.00 dinner
    19.00-20.00 drop hotel

    3rd day (Kraton, Tamansari, Goa pindul, Indrayanti beach, Bukit bintang)

    08.30-09.00 go to kraton
    09.00-10.00 kraton
    10.00-10.15 go to tamansari
    10.15-11.30 tamansari
    11.30-12.00 go to local resto
    12.00-12.30 lunch
    12.30-14.00 goto goa pindul
    14.00-15.00 cave tubing goa pindul
    15.00-16.00 goto indrayanti beach
    16.00-17.00 indrayanti beach
    17.00-18.00 goto bukit bintang
    18.00-19.00 bukit bintang
    19.00-19.30 dinner @bukit bintang
    19.30-20.30 drop hotel

    4th day (drop airport, bole mampir tempat oleh2)
    tba c/out hotel
    tba drop airport

    Price start from: RM 482

    All package types include:
    • Private Car AC (Toyota Avanza / Grand Livina for 2-6 pax, isuzu elf 11 seats for 7-11 pax, isuzu elf 16/17 seats for 12-16 pax, medium bus 31-33 seats for 17-33 pax, bigbus 44-54 seats for more than 33 pax)
    • Hotels 3 nights *2/*3/*4 (+breakfast)
    • Driver
    • Driver Meals
    • Parking fees
    • Tour guide
    • Entrance ticket’s stated in itinerary
    • Dinner and lunch based itinerary
    • Documentation (by request)

    Exclude:
    • Airport taxes
    • Personal expences (laundry, pulsa, shopping dll)
    • Additional menu for dinner / lunch (if included)
    • Driver, driver’s assistant, guide tips (optional)

    Note:
    Harga dapat berubah sewaktu-waktu
    Harga tidak berlaku bagi high season

    Banyak lagi pakej yang lain seperti Jogja + Solo, Jogja + Dieng, Jogja + Semarang dan lain2. Sila jangan sungkan kol saya di +6285104919010 / whatsapp saya di +628985101301 (FREE). Atas perhatiannya kami ucapkan banyak2 terimakasih.

    Wassalamualaikum Wr Wb

    ReplyDelete