Wednesday, July 11, 2012

Sejarah ringkas Mafia


"The Godfather" and the Mafia in Popular Culture

1) Mafia, sebuah rangkaian kumpulan jenayah terancang yang berpangkalan di Itali dan Amerika

2) Berkembang berkurun lama di Sicily, Itali. Sebuah pulau yang diperintah oleh barisan pendatang asing seperti orang-orang Phoenicia, Rom, Arab, Perancis dan Sepanyol sehingga pertengahan kurun ke-19.

3) Penduduk Sicily telah bersatu dalam kumpulan-kumpulan untuk melindungi diri mereka dan menjalankan sistem keadilan mereka sendiri.

4) Di Sicily, istilah "mafiosa" atau ahli Mafia, pada mulanya tidak mempunyai konotasi jenayah dan digunakan untuk merujuk kepada orang yang sangsi dengan pihak berkuasa.

5) Kurun ke-19, beberapa kumpulan-kumpulan ini muncul sebagai tentera persendirian atau "mafie", yang memeras wang perlindungan dari pemilik tanah dan akhirnya menjadi organisasi jenayah ganas yang dikenali hari ni sabagai Mafia Sicily

6) Mafia Amerika, yang meningkat kuasa dalam tahun 1920-an, merupakan entiti yang berasingan dari Mafia di Itali, tetapi mereka berkongsi tradisi seperti omerta (larangan), kod tingkah laku dan kesetian.

7) Walaupun asal-usul tepat tidak diketahui, istilah Mafia datang dari ungkapan Sicily - slanga Arab yang bermaksud "yang bertindak sebagai pelindung terhadap keangkuhan yang berkuasa,"

8) Mafia Sicily adalah salah satu daripada empat rangkaian utama jenayah yang berpangkalan di Itali, tiga yang lain adalah Camorra Naples, Ndrangheta Calabria dan sacra Corona Unita daripada Puglia.

9) Pada tahun 1861 Sicily menjadi wilayah Itali, walaubagaimanapun kekacauan dan jenayah telah menguasai pulau tersebut sehingga mereka berjaya dan mahir merasuah orang-orang kerajaan.

10) Pengaruh Mafia di Sicily meningkat sehingga tahun 1920-an apabila perdana menteri Benito Mussolini dilantik dan berikrar akan menghapuskan pengaruh Mafia dimana ianya dilihat sebagai ancaman kepada rejim fahaman Fasis, walaubagaimanapun selepas perang dunia ke-2, pada tahun 1950-an Mafia bangkit semula dan seterusnya pada tahun 1970-an menjadi pemain utama empayar pengedaran narkotik antarabangsa.

11) Mafia Amerika, sebuah entiti berasingan dari Mafia di Sicily, yang mula berkuasa pada era 1920-an, selepas kejayaan kumpulan kejiranan Itali-Amerika dalam perniagaan minuman keras yang berkembang pesat. Menjelang 1950-an, Mafia (juga dikenali sebagai cosa Nostra, Itali "Our Thing") telah menjadi rangkaian jenayah terancang yang unggul di Amerika Syarikat dan telah terlibat dalam pelbagai aktiviti gelap, daripada ceti haram hinggala kepada activiti pelacuran.

12) Pada awal kurun ke-21, selepas beratus-ratus tangkapan berprofil tinggi sepanjang beberapa dekad yang lalu, Mafia kelihatan lemah di kedua-dua negara, bagaimanapun, ia tidak dapat dihapuskan sepenuhnya dan ianya dipercayai masih beroperasi sehingga ke hari ni.

- Serambi Awam -

1 comment: