Sunday, August 5, 2012

Ikan Paus yang Terdampar Akhirnya Mati


Kuala Lumpur (AFP / ANTARA) - Ikan paus yang terdampar yang dianggarkan memiliki panjang 52 meter yang mati di pantai pulau Borneo Malaysia, nampaknya enggan untuk dikembalikan ke laut, ujar pegawai tempatan pada Jumaat.

Paus tersebut ditemui Khamis lalu di Kuala Penyu, pantai barat Sabah tidak mati pada hari dijumpai, ujar Julin Bagang, seorang Pegawai Jabatan Marin.



Dia mengatakan bahawa pasukannya cuba untuk menarik paus tersebut kembali ke laut menggunakan dua kapal beberapa kali. Bomba juga menyiramkan air laut pada ikan paus tersebut.

"Kami berusaha untuk menariknya ke laut ... namun ia enggan kembali ke laut, " kata Bagang pada AFP, sambil menambah setiap kali kru penyelamat menarik haiwan tersebut ke air, paus tersebut berenang kembali ke pantai.



Seolah-olah mengatakan bahawa dia tidak pasti apa masalah dengan paus tersebut, yang mana mempunyai luka tetapi tidak begitu serius. Dia juga tidak dapat mengenal pasti jenis paus tersebut.

Bagang mengatakan ini kali pertama paus terdampar di pantai barat Sabah. Star Daily melaporkan tiga paus lain sebelumnya terdampar di sepanjang pantai Laut China Selatan.

The New Straits Times mengatakan beratus-ratus orang datang untuk melihat paus tersebut dengan membawa tin cat kosong untuk mengambil air dari laut dan menyiramkannya pada paus tersebut.

Pulau Borneo berkongsi wilayah kedaulatan dengan Malaysia, Brunei dan Indonesia.


- Serambi Awam -

No comments:

Post a Comment