Wednesday, August 15, 2012

'PENIS SNAKE'

Di Amazon, Ditemukan Spesies Hewan Baru Berjulukan “Penis Snake”

Hutan hujan seluas 5,5 juta kilometer persegi ini terletak di sembilan negara iaitu Brasil (dengan 60% hutan), Columbia, Peru, Vanezuela, Ecuador, Bolivia, Guyana, Suriname, dan Guyana Perancis. Amazon juga termasuk hutan tropika paling luas di dunia dan menghasilkan 30% dari seluruh oksigen Bumi. Tebal hutannya masih menyimpan pelbagai misteri , khazanah dan berbagai jenis flora dan fauna yang belum diketahui. 





Sejumlah jurutera yang sedang membina empangan di sungai Madeira, di Rondoria, Brasil. Menjumpai haiwan yang serupa dengan ular, namun tidak mempunyai sisik. 




Seorang pakar Biologi bernama Julian Tupan, meneliti lebih lanjut haiwan ini dan berjaya dikenal pasti sebagai Atretochoana Eiselti. Haiwan ini berasal dari keluarga caecilian yang meliputi pelbagai jenis amfibia dan haiwan melata, seperti ular dan cacing tanah. Haiwan ini kemudian digelar sebagai 'ular zakar' kerana bentuk tubuhnya yang licin tanpa sisik, sehingga ianya kelihatan seperti kulit alat kelamin lelaki. Ular zakar bernafas melalui kulit, memakan ikan dan cacing namun maklumat lebih lanjut mengenai haiwan ini masih belum diketahui dan masih dalam kajian.





Dirujuk dari situs huffingtonpost.com , Tupan mengatakan : Kami berhasil menjaring enam ular, satu mati, tiga diantaranya dilepaskan kembali ke habitat liar dan dua kami pelihara untuk penyelidikan. Haiwan ini sekali pandang seperti ular, tetapi ianya bukan kategori reptilia dan lebih mirip kepada salamander dan katak. Hutan Amazon memang seperti kotak kejutan, masih banyak jenis amfibia dan reptilia yang tidak pernah kita ketahui.


Sumber : uniqpost.com



- Serambi Awam -

No comments:

Post a Comment