Saturday, September 17, 2011

Connection From Song Writing and Arrangement.....

Sambungan dari posting yang lepas (Song Writing & Arrangment)

Disini saya ingin berkongsi sebahagian riffs yang telah di record hasil dari menggunakan equipment low spec. hanya sedikit edit dilakukan untuk dapatkan beat accuracy (tapi tetap ada sedikit lag)..eksperimental ini adalah bertujuan untuk memastikan adakah dengan low spec equipments kita mampu atau tidak untuk menghasilkan lagu/muzik sendiri...

Riff guitar telah direkod roughly,dan clip ini 'without' mixing...Fullsong with complete instruments masih dalam proses editing..tapi tidak akan diupload atas sebab tertentu. Dan clip ini adalah bertujuan sebagai sample yang boleh dikaitkan dengan tajuk.



Komen anda amat dialu-alukan...listen...

7 comments:

  1. Saya faham...lagu berelemen low spec akan nmpak jelas atas kesesuaian tema....jika saya mahu apply low spec pada track yg masih fresh...aplikasi mana yg palig sesuai?? dan jika saya memilih utk gunakan Low Shelf pada equalizer...brapa kadar EQ band gain,dan EQ band frekuansi yg palig wajar ditetapkan...?

    ReplyDelete
  2. Maaf saudara anas..boleh bagi details aplikasi yang dimaksudkan serta low shelf pada equalizer? kurang faham akan maksud anda...

    ReplyDelete
  3. macam saya record 1 instrument pada satu track dgn sound clean...kmudian saya nak gunakan low spec seperti diatas......boleh x saya hanya gunakan equalizer??? tapi saya kurang arif utk tentukan kadar low spec.... pada Equalizer terdapat Low Shelf. EQ band Gain dari -24.0 hingga 24.0 dan EQ Band frekuansi pula dari 20.0Hz hingga 2000Hz........ saya sering apply kaedah ini utk dapatkan low spec....tapi saya x pernah puas hati....adakah cadangan lain atau Man boleh bantu saya utk gunakan Low Shelf secara konsisten....?

    ReplyDelete
  4. ok..i know wut you mean...
    Kamu boleh gunakan external equalizer dan ianya lebih baik untuk wide kan & dan hasilkan sound yang lebih detail. Ada 2 cara,sama ada anda setting kan eq sebelum record atau setting eq selepas record (editing). Kebiasaannya kadar 20.0 - 2000Hz terdapat pada equalizer 8-10 band. Untuk setting setiap fader frekuansi itu bergantung kepada anda. Biasanya saya akan balance kan pada '0' utk semua fader. Adjustment pertama yang akan saya lakukan ialah pada 1.+k atau 2.+k. Kerana pada saya ia bertindak sebagai mid. Untuk fader lain saya akan tentukan bergantung pada genre muzik, dan saya akan bayangkan bunyi yang akan kelaur pada speaker bila lagu dah siap mix,samaada bunyi hi atau low (bass or tweeter). Tetapi selalunya saya akan gunakan features yang ada pada EQ utk mudahkan kerja iaitu :

    *low pass-filter :
    untuk cut mana2 high frequency signals yg kita tidak mahu.

    *hi-pass filter :
    memberi laluan frekuensi tinggi dengan sempurna.Ia bertindak sebagai penapis utk cut mana2 frekuensi rendah yg tidak diingini.

    *band-pass filter :
    meluluskan utk menghadkan range frekuensi.

    *Band-stop filter :
    frekuensi diatas dan dibawah range tertentu.Paling hampir dengan bad stop filter dikenali sbg 'notch filter'.

    Low Shelf berfungsi meluluskan/membenarkan semua frekuensi.Tetapi meningkatkan atau mengurangkan frekuensi adalah jumlah tertentu yang di setkan kan pada shelf frekuensi itu sendiri (preset).

    Jadi terpulang pada pendengaran anda dan apa yang anda mahukan.

    Untuk sample yang saya attach diatas direkod tanpa menggunakan EQ.EQ setting saya lakukan selepas record dengan menggunakan EQ yg terdapat pada virtual mixer software dan mixer sound card.

    ReplyDelete
  5. ya sgt membantu...trima kasih saudara Man...

    ReplyDelete
  6. tapi pastikan dulu input signal cun sebelum record baru hasilnya marvellous..(bak kata Mell pada ruangan Song Writing and Arrangement edisi Julai)...kihkihkih mcm majalah pulak...

    ReplyDelete