Monday, September 26, 2011

NIKMATNYA RASA SAKIT UNTUK KITA


Semoga bermanfaat, dan akan menjadi pengajaran untuk kita semua.

Pernah menonton rancangan reality show Oprah Winfrey?


Pada rancangan tersebut menampilkan seorang gadis comel berusia 5 tahun, asal USA, mengenakan kacamata plastik (mirip kacamata renang), lucu, manis, secara fizik kelihatan normal (agak gemuk), dan berkelakuan seperti anak-anak seusianya pada umumnya.

Cuma, si gadis kecil ini menghidap suatu penyakit bawaan sejak lahir yang sangat langka, iaitu tidak memiliki rasa sakit (tidak memiliki deria sakit) di sekujur tubuhnya.

Sejak bayi, si kecil jarang merengek, atau menangis. Hanya terkadang suhu badannya yang sedikit hangat. 

Penyakit bawaan yang dideritai si kecil itupun baru diketahui (kalau tidak salah) ketika sikecil ini mencolok-colok matanya dengan jari akibat gatal, dan tidak menangis kesakitan. Hanya saja darah tetap mengalir keluar. Akibat kejadian tersebut, satu matanya menjadi buta. Setelah kejadian itu, barulah dikenakan kacamata khusus untuk melindunginya.

Pernah suatu ketika, ketika gigi si kecil sudah tumbuh, saat kedua orang tuanya agak leka, si kecil sedang asyik menggigit-gigit jari tangannya sendiri hingga hancur. Tentu saja si kecil tetap tenang kerana sama sekali tidak merasakan sakit.

Sebagai pencegahan, akhirnya diputuskan untuk mencabut semua giginya, tanpa ada tinggal satu pun. Tujuannya sebagai pencegahan agar dia tidak sampai mengunyah lidahnya sendiri.

Kerana kejadian-kejadian itulah, si kecil mendapat perhatian dan pengawasan menyeluruh dari seluruh anggota keluarganya (kedua orang tua dan kakaknya). Kerana dia telah kehilangan sensitiviti akan adanya bahaya-bahaya yang bakal menimpanya, hingga kini.

Semoga bermanfaat, dan bisa menjadi pengajaran bagi kita semua. Dan kita kembali merenungi dan mensyukuri semua nikmat yang telah diberikan Allah S.W.T kepada kita serta meyakini bahwa segala ciptaan dan pemberian Allah S.W.T adalah tidak sia-sia. Termasuk rasa sakit yang seringkali kita tidak sabar untuk menghadapinya.



"Ya Allahya tuhan kami, tiadalah Engkau mencipta segalanya ini dengan sia-sia. Maha Suci Engkau, peliharalah kami dari siksa neraka"

-amin Allahumma amiin-



- Serambi Awam -

No comments:

Post a Comment