Friday, September 30, 2011

The Memory Remains....(era battle of the band)


Sekadar nak share kegiatan masa lalu, kenangan yang begitu berharga ketika bersama dengan kawan-kawan sekolah. 1st time participate battle of the band : SALEM RECHARGE JAM berlangsung di Zouk K.L. Tahun 2005 kalau tak silap. Macam mana boleh masuk competition ni?

Dari sekolah menengah kami memang minat main muzik,waktu itu hanya sekadar hobi. Jadi bila dah minat tu selalu lah kami 'Jamming' bersama. Line up toksah citer,bertukar-tukar memanjang. Tapi guitarist tetap kena bersama,sebabnya...hahaha aku nak mengelat part solo,so Abu Sufian sebagai penyelamat. 

Masa tu dia lah 'Blues Man' bagi je apa solo pun dari solo Hendrix,SRV,Johnny Lang,Malmstein,Kai Hansen,Kirk Hammett@izo muahahaha sampai ler guitar hero local scene mcm Man Kidal,Rosli Mohalim,Karl Cromok,Izo XPDC(wakakaka) serta mcm2 lagi habis sumua dia 'Tapau". Ekekekek...time lepas zaman sekolah tu aku cuma main rythm je. Boleh katakan tiap-tiap hujung minggu je lepak cari lagu sama2, tak dekat rumah aku mesti kat rumah Abu atau rumah Eliq. Masa mula2 main gitar tu Abu ni ada gitar Kapok jer,tapi bila apply dah mcm gitar 'karen' dia bantai sampai meleleh air liur dia punya feel (patut tiap kali guna gitar aku lepas tu tali berkarat!) Semua gitar dia main habis putus tali (pull off tahap gila babi).'Tone' katanya...ahaks.

Start aku ada gitar elektrik sendiri tahun 1998. Arwah ayah yang belikan. Brand Fernandes design Stratocaster,neck Maple '0' shape (punyalah susah nak pegang chord). Tapi bunyi not bad laa. Aku mula berjinak part 'goreng' ni bila kami start jam lagu 'Memory - Cromok'. Bantai jer laa...tapi part solo gulung tu Abu tapau gak. Masa tu line up band : Hasrul (Bass), Hanafi (Drum), Aku & Abu (Gitar) vocal tak dak (kihkihkih). Main tak tahulah sumbang ke apa ke, tapi takat Cromok & Helloween tu selamber jer full song. Sampai laa ada seorang makhluk Allah nih yang namanye 'Amir' (kawan sekolah gak) selalu tengok kita orang jam dengan muka jambu serius nye. Sampaikan dia ajak laa kami buat 'Charity Show' kat Klang Parade tahun 1999 (1st perform kami) kot. Haa...apa maknyanya tu? maybe kami nih ada bakat kot (wakakaka). Ni kalau Amir baca blog nih sure dia maki nye aku...Rileks laa Amir, gua tau laa lu dah 'Professional',dah pernah jadi producer Ella,dah jd Songwriter gempak!! Steady Amir, lu tetap gua respect!! Masa Charity show tu terpaksa guna guest vocalist, Mr.Faiz (bukan faiz jepun tau). Kah kah kah lagi sekali lepas show kami guling2 gelakkan vocalist...hahahampehhh lagu punyalah rock tak hengat masa tu (I Want Out, Future World,Your Turn byk lg laa) tapi dia nyanyi dah mcm bagi ucapan,pegang kertas tengok lirik..wakakakaka!! Nih lu laa yang suggest dia jadi vocalist mir!!

Tahun berganti tahun, line up band pun berganti..tapi kalangan kawan2 sekolah gak. Hasrul retired sebab tumpukan masa depannya kat bidang err...bidang apa ntah tak ingat,serul...kalau lu baca kisah nih jangan marah aaaa...tempat beliau digantikan dengan Eliq (Ellya Masriq) sekarang minat jadi roadrunner tak silap sampai laa sekarang nih bila jamming dia laa main gitar tali besar tu. Sejak Hanafi rehat tumpukan alam perkahwinannnya tempatnya digantikan dengan mcm2 drummer. Kebetulan start tahun 2003 aku dah start sambung study bidang muzik nih,so takde masalah laa nak cari drummer. Antaranya Shafiq, Ijan, Mamu dan Yom (mana dan apa khabor laa diaorang). Ijan dan Mamu aku tau sekarang nih diaorg masih aktif fulltime musician. Vocalist Malan pastu Mokhtar campur tangan nak nyanyi jugak terpaksalah Malan mengalah. (Malan memang power!! setakat high pitch Micheal Kiske selamber..guna suara perut katanya...hahaha mcm2). Mokhtar nih ala2 Will Smith (wakakaka). Start serius kat band nih lah kami guna khidmat keyboardist,puaslah dok cari sampailah jumpa 'Tikus' nama betul sampai sekarang aku tak tau. Kenal beliau sewaktu study muzik sama dulu. Lepas tu beliau dapat offer dengan band lain yang kena dengan jiwa nya,kemudian digantikan dengan 'Baya'. Baya nih memang best bila dia apply feel dia kat keyboard. Senang sikit sebab dia pun berjiwa soundman. Apapun keyboardist hanya sebagai guest untuk kami. Panjang nye aku melalut...


Berbalik pada Recharge Jam. Waktu kami rajin,boleh katakan tiap2 hujung minggu kami 'jamming' di subang, studio 'Pentatonic' kepunyaan Adib (drummer gak). Bila dah jadi regular,satu hari tu dia proposed kami untuk participate competition 'Recharge Jam' organized by Salem tu. Kami dengan eksen pun tanya, cemana nak take part? Dia kata senang jer,record dua lagu buat CD demo (record live kat studio tu gak) nanti dia submitkan. Kalau dipanggil dapat laa tu. Difahamkan competition dimulakan dengan hantar demo,then battle disetiap region seluruh Malaysia...lastly,sape yang menang masa peringkat region akan ke final batlle. Perghh...kami dengar gitu terus malas nak berharap,just buat demo jer lah janji ada orang tau kami main lagu 'GABAN" ekekekek..Discuss punya discuss,kami pilih record lagu Uchuu Keiichi GAVAN (aku solo) dan Play That Funky Music (Abu solo) rearrangement dengan beat rock,nak nampak modern laa konon. Masa tu drummer Shafiq dan keyboardist Tikus. Shafiq memang tight manakala Tikus dia punya Hammond sound ala2 John Lord...heheh...kami pun puas hati dengar balik hasil demo tu. pa lagi...kami terus submit laa!! pastu buat dono jerk...

Tengah lepak hisap surya,tiba2 dapat call, Adib inform kami layak untuk region battle!! YABEDABEDOOOOOO!!..hehe semangat berkobar....terasa yang gua nih RAWK! maklumlah masa tu rambut lepas bahu (ekekekek). Kami pun start trainning,jogging,angkat berat sume siap (tipu jer). Tiba2 Shafiq bagitau tak dapat involve. Perrghhhh...nasib baik masa tu tak top lagi ayat 'ada aku kisah?'...ekekekek...Meraban nak cari replcement wehh,dah semua dok suruh aku yang bertanggung jawab cari drummer...puas aku pikir,memang ler ramai drummer best masa kat skolah study muzik tu tapi nak cari yang tak melawan dan steady susah...akhirnya aku pilih Ijan (kawan serumah sewa aku 2nd sem). Slow talk dengan Ijan, dia kata "den sogan la man,ekau sumo dahsat"...punyalah rendah diri...sopan santun mamat nih masa tu...kihkihkih....rasa nak siku jer...tapi sebab kawan last skali dia cakap "den ok yo,x kisah...ekau bg jer CD"...haaa kan ker mcm pro tu,aritu rendah diri....aku dah tau Ijan nih tak payah dengar selalu pun lagu tu,dapat jam sekali dua sure terus jalan jer...memang betul pun!! cayalah Jan!! Yang aku risau part vocal jer, Will Smith tu macam 'ok x ok jer'...ekekekek....



My Yamaha SG500

Tibalah hari battle...kami sampai pagi kat Zouk (itulah 1st & last) aku jejakkan kaki kat situ...bongok betul penganjur nih,buat laa kat Stadium Merdeka ke...nih buat kat disco,kan ke Haram tu! Kami band ke berapa perform pun dah tak ingat..tapi tengok performance band2 yang sebelum kami...dalam hati aku berkata "konpom paling cikai pun kami mesti menang no.3"...klu aku upload full video, korang tau lah nilai...ekekek...tapi disebabkan size video besar,aku upload part kami perform je. Emcee masa tuh Radhi OAG...lu lalok ke bro?? (hahaha). Tiba turn kami perform...starting ada openning sound ala2 Helloween (Irritation) siap effect letup,guna effect guitar Zoom GFX8 jer -effect zoom jer boleh buat bunyi gitu tau (muahaha)...lagu Gaban (solo part aku panjangkan) & Play that Funky Music (Abu solo - bak kata Radhi,anak John Lennon) non stop dan part ending curik riff lagu Helloween (aku balun solo)..heheh time nih la aku nak tunjuk kat diri aku,gua pun boleh solo gulung2 alaa Rolland Grapow derrrr (ekekek), masa nih dah guna guitar 'RARE' (Yamaha SG500)....rasanya kat Malaysia ni band kami jer main lagu Gaban tiap2 kali perform...ekekek...

Habis kami perform, ada laaa yang terhegeh2 kat kami,mula2 masa baru datang korang sume eksen ek...Guest Performer hari tu Deja Vodoo Spells (dapat promo CD free..heheh)...gempak & layan...Dah panjang sangat aku menaip ni,aku ringkaskan. Sampailah masa yang ditunggu2 (sampai aku terlelap nak tunggu habis semua band perform,surya tak tau brape batang dah aku hisap), pemenang di umumkan dari tempat ketiga...drum roll....Radhi pun umum....PITCHSTONEEEEEEEEE....hek elleh,3rd place jer...patut 1st place tau klu nak dibezakan dengan yang lain (perasan jer ler).. Takpe lah,syukur laa dapat gak tempat...kira ok la tu 1st try masuk Battle terus menang tempat kan kan? hadiah RM1000 pun ok laa tu...pastu dapat information lepas amik cek gergasi yang menang 1,2,3 peringkat region akan ke final battle. Venue kat mana? perghhhh...penganjur cakap Stadium Merdeka!!! gempakkkk sehhhhh!!

Tiga empat hari lepas competition, kami dapat CD video hasil recording seorang hamba Allah yang minat dengan band kami (ehem2). Punya suka (wakakakaka), tak sabar nak review. Bila dah review, aku terus berkata dalam hati "patutlah 3rd place jer,vocal hancur!!! PR out!!"...tak percaya korang tengok & dengar video yang aku attach kat bawah ni. Sound kurang memuaskan sebab record guna DV Cam je. Tak lama lepas tu, owner studio Pentatonic call aku..."Man. ko main guitar untuk band kitaorang (Perada),kitaorang jadi guest performer untuk Recharge Jam southern region"....gagap sekejap aku...cuak pun ada,maklumlah tak pernah perform tanpa Abu sebelah aku. Aku tanya Adib "siapa line up?". Adib jawab selamba "Ala sume ko kenal..Iskandar (Fish) guitar (perghh dapat gak aku perform dgn mamat nih lonjak aku dlm hati), aku/Adib (drummer), Wan Jambu (bass), Hatta a.k.a Ahmad Dhani (vocal)...". Terus aku kata "wokehhh!!!". Aku pun tanya lagu apa? diaorg bagi CD...lagu 'Cinta Gila - Dewa' dan 'With or Without You - U2'. Terus kelam kabut aku dengar lagu tu,lagu yang tak pernah aku main. Aku jumpa Abu tanya pendapat dia...Abu kata main je la. "Ko ikut aku gi Johor ye Bu" aku pelawa..hehe pantang ajak terus kata, "boleh ke?" sambil tersengih2. Aku call Adib bagitau Abu kena ikut skali sebab dia jd guitar tech aku (padan muka Adib kena tipu)...Adib kata "wokeh"...transport VIP,makan,hotel,belanja apa jadah semua Salem tanggung!...aku dengan Abu apa lagi "Yeehaaaaaaaaaaaa!!". 

Lastly senang cakap...Perform enjoy, Iskandar memang terror dengan Fender Strat Mexico nye with Boss GT6 effect processor...memang Malmstein melayu dia nih, Radhi..you're cool dude!! dapat gak perform dgn mamat nih sebagai request dari Radhi lagu '60's tv'...habis aku solokan lagu nih dgn Is..dah Radhi nyanyi muka berkerut...(hahaha padan muka!!) Cuma mula2 nak perform ada sikit goyang sebab Hillary tengok kami perform,beliau judge battle petang tu. Tapi mula2 je, dah main yang aku tau rockin bebeh!! Daripada perform as a guest kat JB tu lah bermulanya kisah aku start main muzik dengan orang yang aku tak kenal..sampailah aku merasa main di kelab2 dan pub tanpa Abu disisi (heheh)...dah boleh berdikari beb...

Apapun semua itu aku simpan sebagai kenangan. Siapalah kita hidup tanpa kawan2. Last kami reunion 'jam session' sebelum puasa tempohari. Memang enjoy, Malan (vocal), Abu, Hanafi (drummer), Eliq (bass)..you all guys still have a soul...walaupun ntah apa2 ntah jam masa tu,maklumlah dah bertahun tak pegang instrument...tapi enjoy!!. Semua kawan2 dah punya keluarga sendiri kecuali Malan masih dara...hahaha!. Apa jadi dengan final battle kat Stadium Merdeka tu? Hahahahampehhhh...beberapa bulan selepas region battle selesai, Adib bagitau yang penganjur kata final battle tak jadi dengan alasan crowded tak capai tahap yang diaorang target. Korang yang buat promo tak betul!! LU SEMBANGGGG!! Tak dapatlah merasa perform kat stadium sampai tua.

Live in Zouk KL

It's all about memories...

Here to share : 'Uchuu Keiichi Gavan' which record for Salem Recharge Jam CD (last edit & mix with Baya)...enjoy...

CD Demo Version (Live Record)


Original Artiste : Akira Kushimuda (Live Record)....Compare & Comment...

No comments:

Post a Comment