Ruqyah secara am adalah jampi-jampi atau mantera. Ruqyah secara syar'i (Ruqyah
Syar'iyah) adalah jampi-jampi atau mantera yang dibacakan oleh seseorang untuk
mengubati penyakit atau menghilangkan gangguan jin atau sihir atau untuk
perlindungan dan sebagainya. Dengan hanya menggunakan ayat-ayat Al-Quran dan
doa-doa yang bersumber dari hadiths-hadiths Rasulullah SAW yang dapat difahami
maknanya selama tidak mengandungi unsur kesyirikan.
Ruqyah terbahagi kepada dua :-
Pertama : Ruqyah yang diperbolehkan oleh syari'at Islam
iaitu disebut Ruqyah Syar'iyah.
Kedua : Ruqyah yang tidak dibenarkan oleh syari'at Islam, iaitu Ruqyah
dengan menggunakan bahasa-bahasa yang tidak difahami maknanya atau Ruqyah yang
mengandungi unsur-unsur kesyirikan.
"Perlihatkan
kepadaku ruqyah kalian, dan tidak apa-apa melakukan ruqyah selama tidak ada
unsur syirik." ( HR. Muslim )
Syarat Ruqyah Syar'iyah
Para ulama sepakat membolehkan Ruqyah
dengan tiga syarat :-
1.
Dengan mempergunakan
firman Allah ( ayat-ayat Al-Quran ) atau nama-nama dan
sifat-sifat-Nya.
2.
Mempergunakan Bahasa
Arab atau bahasa yang dapat difahami maknanya.
3.
Berkeyakinan bahwa
zat Ruqyah tidak berpengaruh apa-apa kecuali atas izin Allah
S.W.T.
Ketentuan Meruqyah
Tatkala melakukan Ruqyah hendaknya diperhatikan ketentuan berikut :-
Tatkala melakukan Ruqyah hendaknya diperhatikan ketentuan berikut :-
1.
Ruqyah tidak
mengandungi unsur kesyirikan.
2.
Ruqyah tidak
mengandungi unsur sihir.
3.
Ruqyah bukan
berasal dari dukun, paranormal, tukan telek dan orang-orang yang
segolongan
dengan mereka, walaupun secara zahir mereka memakai sarban,
jubah dan
sebagainya. Kerana bukan penampilan yang menjamin seseorang itu
terbebas dari perdukunan, sihir dan kesyirikan.
4. Ruqyah tidak
mempergunakan ungkapan yang tidak bermakna atau tidak difahami
maknanya,
seperti tulisan abjad atau tulisan yang tidak difahami.
5.
Ruqyah tidak
dengan cara yang diharamkan seperti dalam keadaan junub, di
kuburan, di kamar
mandi, di bilik yang gelap dan sebagainya.
6.
Ruqyah tidak
mempergunakan ungkapan yang diharamkan, seperti celaan,
cacian, laknat dan
lain-lainnya.
Keutamaan Ruqyah mengikut
Al Quran dan Sunnah Rasulullah S.A.W
Alhamdulillah, segala puji bagi Allah S.W.T yang tidak menurunkan suatu penyakit kecuali Dia menurunkan juga ubat penawarnya.
Alhamdulillah, segala puji bagi Allah S.W.T yang tidak menurunkan suatu penyakit kecuali Dia menurunkan juga ubat penawarnya.
Rasulullah S.A.W bersabda :
"Setiap
penyakit ada ubat penawarnya dan apabila suatu ubat itu sesuai dengan jenis
penyakitnya, maka penyakit itu akan sembuh dengan izin Allah." ( HR.
Muslim )
Dan yakinlah bahwa tidka ada yang mampu menyembuhkan sesuatu
penyakit melainkan hanya Allah S.W.T. Maka di antara cara yang paling tepatm
efektif dan mujarab untuk menghilangkan sesuatu penyakit dan menangkal mara
bahaya adalah dengan memfungsikan Al-Quran dan As-Sunnah sebagai pengubatan.
Al-Quran telah menjelaskan hal itu secara terang :
Katakanlah, "Al-Quran itu adalah petunjuk dan
penawar." ( QS. Fushshilat : 44 )
"Dan kami turunkan dari Al-Quran ( ada ) sesuatu yang
menjadi ubat penawar dan menjadi rahmat bagi orang yang beriman." ( QS.
Al-Isra' : 82 )
Junjungan kita Nabi
Muhammad S.A.W dan para sahabatnya telah mencontohkan pengubatan dengan
mempergunakan Al-Quran dan doa-doa untuk mengubati berbagai macam penyakit,
baik disebabkan oleh tukang sihir seperti guna-guna dan lain-lainnya atau
disebabkan oleh gangguan jin seperti kerasukan dan penyakit-penyakit aneh
lainnya atau terkena gigitan binatang berbisa seperti kala-jengking, ular dan
sebagainya. Rasulullah S.A.W juga mempergunakan ayat-ayat Al-Quran dan doa-doa
untuk penjagaan dan perlindungan diri.
Gambar hiasan |
Hadis sandaran berkaitan Ruqyah
Nabi Muhammad S.A.W meruqyah dirinya sendiri tatkala mau tidur dengan membaca surah Al-Ikhlas, Al-Falaq dan An-Naas lalu beliau tiupkan pada kedua telapak tangannya, kemudian usapkan ke seluruh tubuh terjangkau oleh kedua tangannya. (HR. Al-Bukhari )
Nabi Muhammad S.A.W meruqyah dirinya sendiri tatkala mau tidur dengan membaca surah Al-Ikhlas, Al-Falaq dan An-Naas lalu beliau tiupkan pada kedua telapak tangannya, kemudian usapkan ke seluruh tubuh terjangkau oleh kedua tangannya. (HR. Al-Bukhari )
Jabir Bin Abdullah r.a berkata : "Seseorang di antara kami
disengat kalajenking". Kemudian Jabir berkata : "Wahai Rasulullah apakah saya
boleh meruqyahkannya? Maka beliau bersabda, "Barangsiapa di antara kalian
yang sanggup memberikan manfaat kepada saudaranya, maka lakukanlah." ( HR.
Muslim )
Aisyah r.a juga mengatakan : "Rasulullah S.A.W memerintahkan
padaku agar aku minta ruqyah dari pengaruh 'ain ( mata yang dengki )." (
HR. Muslim )
Dari Abu Sa'id Al-Khudhri r.a : Jibril mendatangi Nabi S.A.W, lalu
berkata, "Wahai Muhammad apakah engkau mengeluh rasa sakit?" Beliau
menjawab, "Ya!" Kemudian Jibril ( meruqyahnya ), "Bismillahi
arqika, min kulli syai'in yu'dzika, min syarri kulli nafsin au 'aini hasidin,
Allahu yasyfika, bismillahi arqika" ( "Dengan nam Allah aku
meruqyahmu, dari segala hal yang menyakitimu, dan dari kejahatan segala jiwa
manusia atau mata pendengki, semoga Allah menyembuhkan kamu, dengan nama Allah
saya meruqyahmu") ( HR. Muslim )
Uthman Bin Abil 'Ash r.a :
datang menemui Rasulullah S.A.W mengadukan rasa sakit pada tubuhnya yang dia
rasakan semenjak masuk Islam, kemudian Rasulullah S.A..W berkata, "Letakkan
tanganmu pada tempat yang terasa sakit, kemudian bacalah;
"Bismillahi" ( dengan menyebut nama Allah ) tiga kali, dan bacalah;
"A'uzu billahi wa qudrotihi min syarri ma ajidu wa uhadziru" ( aku
berlindung dengan Allah dan dengan qudrat-Nya dari kejahatan yang aku dapati
dan yang aku hindari ) tujuh kali." ( HR. Muslim)
- Serambi Awam -
No comments:
Post a Comment